Неділя, 28.04.2024, 17:54
Вітаю Вас Гість | Реєстрація | Вхід



Меню сайту
Категорії розділу
розробки уроків [4]
Вхід на сайт
Пошук
Друзі сайту
  • Create a free website
  • uCoz Community
  • uCoz Textbook
  • Video Tutorials
  • Official Templates Store
  • Best Websites Examples
  • Статистика

    Онлайн всього: 1
    Гостей: 1
    Користувачів: 0

    На допомогу учителю

    Головна » Файли » На допомогу учителю » розробки уроків

    Урок № 1. 5 клас. Тема: Пряма мова. Діалог. Тренувальні вправи.
    12.11.2014, 22:33

    Мета: Поглибити знання учнів про види складних речень; навчити розпізнавати складносурядні речення, визначати засоби зв'язку та смислові зв'язки у складносурядному реченні, виконувати синтаксичний розбір складносурядного речення; правильно конструювати і використовувати дані синтаксичні конструкції в усному й писемному мовленні; виховувати уважність, спостережливість, кмітливість; на основі дібраного народознавчого матеріалу поширити знання учнів про уявлення пращурів.

    Тип уроку: Урок - конкурс.
    Обладнання: Підручник, дидактичний матеріал, таблиці «Пряма мова», «Діалог», алгоритм «Визначення речень з прямою мовою», кольорові смужки, картки.
    Епіграф:
    Я всіх питав із щирою душею:
    «Яку ви любите найбільше мову?»
    І всі відповідали: «Ту, що нею
    Співала рідна мати колискову».
    Д.Білоус

    Хід уроку
    I. Організаційний момент.
    Емоційна підготовка учнів до уроку. Рефлексія «Наш настрій».
    Учитель: Діти, перед вами лежать кольорові смужки. На кожній позначено психологічне наповнення кольору:
    - червоний – піднесеність,
    - оранжевий - радість,
    - жовтий – приємність,
    - зелений – спокій,
    - фіолетовий – тривожність,
    - синій – сум,
    - чорний – незадоволення,
    - білий – невизначеність.
    Виберіть колір до вподоби, відповідно до власного психологічного стану. Сподіваюсь, що урок поліпшить ваш настрій,бо ми будемо працювати над такою розмаїтою мовною стихією, як і стрічки перед вами. Це – пряма мова і діалог.
    Тепер створімо групи для подальшої роботи (1 - 2 - 3). У нас сьогодні незвичайний урок – конкурс.
    Результати виконання завдань ми занесемо до таблиці, що перед вами на дошці (таблиця).
    II. Актуалізація опорних знань учнів
    1) Перевірка домашнього завдання
    - Чи були труднощі під час виконання домашнього завдання? (Вправа 219)
    - Якою темою об’єднані речення у вправі? (Хліб).
    - Яким сполученням слів або цілим реченням можна передати тему тексту? (Хліб – усьому голова).
    - Яка головна думка об’єднує речення? (Треба берегти хліб і цінувати працю людини).
    Як ви справилися з домашнім завданням, я перевірю, зібравши зошити.
    2) Словникова робота. Зверніть увагу на 1-е речення: там у прямій мові є сполучення слів хліб – годувальник, яке пишеться через дефіс. Його ми занесемо в нашу «Словникову скриньку». Наведемо приклади подібних (дівчина – красуня, дуб – велетень, місто – курорт).
    А зараз продовжимо розмову про пряму мову й діалог.
    III. Оголошення теми й мети уроку, запис епіграфа.
    IV. Опрацювання теми. На дошці – таблиця з результатами конкурсних завдань /Заповнюється після кожного конкурсного завдання/.

    1- е конкурсне завдання – знання правил (максимум – 3 бали):
    - Із скількох речень складається епіграф до уроку?
    - Що це за речення?
    - Що таке пряма мова?
    - Які слова вказують, хто з ким спілкується?
    - Яким тоном слід вимовляти пряму мову?
    - А слова автора?
    - Що таке діалог?
    - Як оформляється діалог?
    - Що таке репліка?
    - Чи можна епіграф переробити на діалог? (Запис на дошці).
    - Що змінилося?
    - Чи можна вважати діалог різновидом прямої мови?
    - Які ви знаєте допоміжні засоби спілкування?
    V. Оцінювання роботи груп.
    VI. Наступний етап конкурсу – тест (діти на слух сприймають речення, позначаючи їх відповідними цифрами: 1- «П»,- а. 2-А:»П». 3-А:»П»,-а. 4-речення без прямої мови. 5-діалог. 6-«П,-а,-п»).
    1) Дмитро Білоус вигукує: «Ти наше диво калинове, кохана материнська мово!»
    2) Раз мені казала мати: «Можеш мов багато знати,кожну мову шанувати, та одну із мов усіх щоб у серці ти зберіг».
    3) Довіку мене зігрівало святе відчуття, що лиш рідна земля може дати нам силу життя (Л.Забашта).
    4) Найбільше і найдорожче добро в кожного народу – це його мова (П.Мирний).
    5) Зустріла черепаха орла та й каже:
    - Навчи мене літати.
    - Навчу,- погодився орел.
    Узяв черепаху, вилетів з нею високо й питає:
    - Уже навчилася?
    - Уже,- відповідає черепаха (Народна творчість).
    6) Коли мене питають: «Любиш ріки, і річечки, і потічки?» - відмовчуюсь…(В.Підпалий).
    7) «Яка ти розкішна, земле…- думала Маланка.- Весело засівати тебе хлібом…» (М.Коцюбинський).
    8) «Три біди є в людини: смерть, старість, і погані діти»,- говорить народна мудрість.
    9) І якби на те моя воля, написала б я скрізь курсивами: «Так багато на світі горя. Люди, будьте взаємно красивими!» (Л.Костенко).
    10) – Здорова була, лисичко – сестричко!
    - Здоров, вовчику – братику!
    - А де ж це ти взяла саночки?
    - Зробила сама (З народної казки).
    11) «Ходімо у весну,- нам річка сказала,- бо крига вже скресла і плесо заграло» (А.Мойсієнко).
    12) За добро добром спіши воздати – мудрість завше доброю була (М.Луків).
    VII. Перевірка тесту в парах (взаємоперевірка). Оцінювання.
    VIII. Фізкультхвилинка:
    Раз – підняли руки вгору.
    Два – нагнулися додолу.
    Три, чотири – прямо стали.
    Руки в боки, руки так.
    Руки вгору, як вітряк.
    Хто зуміє присідати
    І ногам роботу дати?
    Раз – піднялись, два – присіли.
    Хай мужніє наше тіло.
    Хто ж втомився присідати,
    Може вже відпочивати.
    IX. Наступний етап - робота в групах.
    Перед вами на дошці записаний текст. Завдання кожної групи: Розставити розділові знаки в діалозі, вставити пропущені букви. Розіграти діалог (За виконання – 3 бали).
    Текст 1:
    На пш…ничному полі діти зустріли діда Матвія.
    Здорові були дідусю!
    Здрастуйте!
    Як ж…вете поцікавились.
    Нічого собі!
    Текст 2:
    Біля сільмагу ч…кають люди.
    Який хліб прив…зли? Запитує бабуся.
    Чорний відповіли їй.
    Ні, дитино. Чорним хліб не буває.
    Текст 3:
    Мамо п…таю то льони цвітуть?
    А мати сміют…ся
    То Дніпро кажуть.
    А чого він такий синій?
    Від неба кажуть.
    X. Оцінювання виконання тексту.
    XI. Наступне завдання для старшого групи, який методом жеребкування обирає своє завдання і виконує його біля дошки (За роботу – 3 бали). Робота з реченням.
    Завдання 1:
    Замінити речення з прямою мовою на речення без прямої мови. Вказати головні члени речення.
    « Земля найкраще пахне восени»,- говорив мені батько.
    Завдання 2:
    Замінити складне речення на речення з прямою мовою. Записати схему речення.
    На плакаті написано, щоб учні дружили з книгою.
    Завдання 3:
    Синтаксичний розбір речення:
    Я ланам шепотів: «Я до вас повернусь!» (В.Сосюра).
    XII. Редагування. Інші члени групи, крім старшого, редагують словосполучення, складають і записують з ним речення з прямою мовою. Відредаговане словосполучення заносять до «Словникової скриньки» (За виконання – 2 бали).
    Неправильні словосполучення:
    - Говорити на українській мові;
    - Вірна відповідь;
    - Приймати участь.
    XIII. Оцінювання роботи з реченнями і редагуванням словосполучень.
    XIV. Підбиття підсумків конкурсних завдань, визначення групи переможців.
    Учитель:
    Тепер я точно знаю, що ви не схожі на героя гуморески Леоніда Куліша – Зінькова:
    Учителька пояснила учням пряму мову:
    - Розкажи, як ти засвоїв,-
    Просить вона Вову.
    Той підвівся,посопів,
    Втупив очі в раму:
    - Тому мова ця пряма,
    Що пишеться прямо.
    І пряма мова, і діалог – це способи передачі чужого мовлення.
    XV. Рефлексія «Наш настрій»: Діти, погляньте на кольорові смужки. Виберіть знову свій колір. Чи змінився він? Який настрій зараз у вас?
    XVI. «Мікрофон»: Передаючи уявний мікрофон один одному, закінчіть речення:
    - Яка, на вашу думку, група працювала найкраще?
    - Що б ви побажали членам своєї групи на наступний урок?
    - Найбільше труднощів я відчув…
    - Я зрозумів, що…
    - Мені вдалося…
    - Наступного уроку мені хотілось би…
    XVII. Домашнє завдання: За підручником повторити про пряму мову й діалог, скласти й записати діалог «Цікавий урок мови» (до 10 реплік).

    Категорія: розробки уроків | Додав: Ludmila
    Переглядів: 8148 | Завантажень: 0 | Рейтинг: 5.0/1
    Всього коментарів: 0