Методичні рекомендації щодо особливостей вивчення української мови й літератури у 2014-2015 навчальному році в загальноосвітніх навчальних закладах
При підготовці до нового навчального року опрацювати лист Міністерства освіти і науки України від 01.07.2014р. №1/9-343 «Про організацію навчально-виховного процесу у загальноосвітніх навчальних закладах і вивчення базових дисциплін в основній школі». Особливу увагу звернути на додаток 1, у якому висвітлюються педагогічні особливості навчання учнів у шостих класах.
Для учнів 5 класів чинними є рекомендації, надані у листі Міністерства від 24.05. 2013р. №1/9-368 «Про організацію навчально-виховного процесу у 5 класах загальноосвітніх навчальних закладів і вивчення базових дисциплін в основній школі».
Українська мова
Пріоритетною ідеєю вивчення української мови в загальноосвітній школі є забезпечення інтенсивного мовленнєвого та інтелектуального розвитку учнів. Мова посідає особливе місце серед шкільних предметів, бо є не лише об’єктом вивчення, а й засобом навчання.
Вивчення української мови у 2014-2015н.р. здійснюватиметься на основі таких документів та підручників:
1.Навчальних планів (наказ МОН України від 29.05.2014р. №664 «Про внесення змін до наказу МОНмолодьспорту від 03.04.2012р. №409; лист МОН від 11.06.2014р. №1/9-303 «Про навчальні плани загальноосвітніх навчальних закладів та структуру 2014-2015 навчального року».
Кількість годин української мови на тиждень відповідно:
5 кл. |
6 кл. |
7 кл. |
8 кл. |
9 кл. |
10 кл. |
11кл. |
3,5 год. |
3,5 год. |
2,5 год. |
2 год. |
2 год. |
1-4 год. відповідно до профілю |
1-4год. відповідно до профілю |
2.Навчальних Програм:
5-6 кл. – Українська мова. 5-9 класи. Програма для загальноосвітніх навчальних закладів з українською мовою навчання.- К.: Видавничий дім «Освіта», 2013 ( наказ МОНмолодьспорту України від 6 червня 2012р. №664).
7-9 кл. – Українська мова. 5-12 класи.-К.: Ірпінь: Перун, 2005. (лист
№ 1/11- 6611 від 23.12.2004 р.):
10-11 кл. за програмами, затвердженими наказом МОНмолодьспорту України від 28.10.2010р. №1021.
Для ЗНЗ з російською мовою навчання:
5-9 кл. – Українська мова. 5-9 кл.(Бондаренко Н.В., Біляєв О.М..Паламар Л.М., Кононенко В.Л.) – Чернівці: Видавничий дім «Букрек». – 2005.
10-11 кл. – Українська мова (рівень стандарту). (Бондаренко Н.В.,
Біляєв О.М., Паламар Л.М., Кононенко В.Л.) – Чернівці: Видавничий дім «Букрек». – 2005.
10-11 кл. – Українська мова ( академічний рівень). (Бондаренко Н.В.,
Паламар Л.М., Кононенко В.Л., Кос’янчук С.В.)
Зі змістом програм можна ознайомитись на сайті МОН України: www.mon.gov.ua
3. Нових підручників для 6 класу:
Глазова О.П. Українська мова. – К.: Видавничий дім «Освіта», 2014.
Єрмоленко С.Є., Сичова В.Т., Жук М.Г. – К.: Грамота, 2014.
Заболотний О.В., Заболотний В.В. Українська мова. – К.: Генеза, 2014.
4.Зміст навчального матеріалу української мови розподіляється на чотири змістові лінії: мовну, мовленнєву, соціокультурну і діяльнісну ( стратегічну).
Відповідно до соціокультурної змістової лінії текстовий та інший дидактичний матеріал спрямований на розкриття таких тем:
Я і українська мова й література. Я і Батьківщина. Я і національна культура. Я і мистецтво. Я і ти. Я і ми. Я як особистість.
Роль діяльнісної змістової лінії – формувати мотивацію навчання, удосконалювати загальнонавчальні уміння, оволодівати творчими, естетико-етичними вміннями, які визначають успішність мовленнєвої діяльності.
5.Зразок заповнення сторінки журналу з української мови подано у методичному листі Міністерства від 21.08.2010 № 1/9-580 (Інформаційний збірник Міністерства. – №14-15. – 2010. – С. 3-17).
Українська література
Літературна освіта є важливим чинником створення оптимальних передумов розвитку всебічно освіченої особистості, виховання громадянина-патріота України, а її зміст базується на на засадах загальнолюдських і національних цінностей, принципах гуманізму і демократії.
Українська література є потужним носієм ідентичності нації, її генетичного коду.
Вивчення української літератури у 2014-2015 н.р. здійснюватиметься на основі таких документів та підручників:
1.Навчальних планів (наказ МОН України від 29.05.2014р. №664 «Про внесення змін до наказу МОНмолодьспорту від 03.04.2012р. №409; лист МОН від 11.06.2014р. №1/9-303 «Про навчальні плани загальноосвітніх навчальних закладів та структуру 2014-2015 навчального року».
Кількість годин української літератури на тиждень відповідно:
5 кл. |
6 кл. |
7 кл. |
8 кл. |
9 кл. |
10 кл. |
11кл. |
2год. |
2год. |
2год. |
2год. |
2год. |
2-4 год. відповідно до профілю |
2-4 год. відповідно до профілю |
2.Навчальних Програм:
У 5-6 кл. – за програмою, затвердженою наказом Міністерства від 06.06.2012 № 664: Українська література. 5-9 класи. Програма для загальноосвітніх навчальних закладів. - К.: Видавничий дім «Освіта», 2013.
У 7-9 кл. – за програмою, затвердженою Міністерством освіти і науки України: Українська література. 5-12 класи. Програма для загальноосвітніх навчальних закладів. – К.: Ірпінь: Перун, 2005.
У 10-11 кл. загальноосвітніх навчальних закладів здійснюватиметься за програмами, затвердженими Міністерством (наказ від 28.10.2010 № 1021).
Для ЗНЗ з російською мовою навчання:
У 5-6 кл. – за програмами та підручниками з українською мовою навчання.
У 7-9 кл. – за програмами та підручниками під загальною редакцією Івасюк О.М з урахуванням рекомендацій МОН (лист №1/9-647 від 08.10.2008р.)
У 10-11 кл. – за програмами та підручниками з українською мовою навчання.
З метою удосконалення навчальної програми з української літератури внесено зміни для 5-6 класів:
|
Вилучено твори |
Додано твори |
5 клас |
Є.Гуцало «Зірка», «Чарівники», «Журавлі високі пролітають…» (поезії) |
О.Олесь. «Заспів», «Україна в старовину», «Похід на Царгород» (поезії); Зірка Мензатюк. «Таємниця козацької шаблі» до розділу «Історичне минуле нашого народу».
|
6 клас |
О.Іваненко «Друкар книжок небачених»
|
В.Рутківський «Джури козака Швайки» до розділу «Загадково прекрасна і славна давнина України». І.Калинець «Писанки»,«Стежечка», «Блискавка»,«Веселка», «Криничка», «Дим» (зі збірки «Дивосвіт» - на вибір) до розділу «Я світ»
|
3. Нових підручників для 6 класу:
«Українська література», 6 клас (автор Л.Т.Коваленко),
«Українська література», 6 клас (автор О.М. Авраменко).
4. При викладанні української літератури акцентувати увагу на формування таких компетентностей: соціальної, мотиваційної, функціональної.
5.Ураховувати змістові лінії, покладені в основу програми, – емоційно-ціннісну, літературознавчу, загальнокультурну та компаративну.
6.Перелік головних вимог щодо виконання письмових робіт і перевірки зошитів з української літератури,особливостей проведення уроків виразного читання, кількість, призначення та особливості оформлення зошитів з предмета містяться в методичному листі Міністерства від 21.08. 2010р.
№ 1/9-580. рекомендації щодо викладання предметів суспільно-гуманітарного спрямування у 2014-2015 н.р.
7.При вивченні української мови й літератури у 6 класі звернути увагу на такі особливості:
7.1 Відбувся перерозподіл годин на вивчення певних розділів з української мови.
7.2 Змінено кількість годин на проведення аудіювання та читання мовчки.
7.3 Контроль за певними видами мовної і мовленнєвої діяльності здійснюється у такій кількості:
Форми контролю |
І семестр |
ІІ семестр |
Контрольна робота. Перевірка мовної теми |
3 - 4 |
3 - 4 |
Письмовий переказ |
1 |
1 |
Письмовий твір |
– |
1 |
Контрольний диктант |
1 |
1 |
Аудіювання |
1 |
1 |
Читання вголос |
1 |
– |
Читання мовчки |
1 |
1 |
Усний переказ |
1 |
– |
Усний твір |
– |
1 |
Діалог |
– |
1 |
Перевірка зошитів |
щомісяця |
щомісяця
|
7.4 Упровадження соціокультурної змістової лінії може здійснюватися за такими темами:
|
Сфера відношень |
Тематика текстів |
Теми висловлювань учнів |
1 |
Я й українська мова та література |
Українська мова – основа національної ідентичності |
«Барви українського слова», «Чистіша від сльози вона хай буде» |
2 |
Я і Батьківщина (її природа, історія) |
Рослинний і тваринний світ рідного краю. Сім природних чудес України. Гармонія людини і природи. |
«Барвінковий край», «Рідні краєвиди», «Велична премудра природа» |
3 |
Я і національна культура (звичаї, традиції, свята, українська пісня) |
Родинно-побутова культура українців. Народна пісня. Колискова. Кобзарство. Національне вбрання українського народу. |
«Наша дума, наша пісня не вмре , не загине», «Мамина пісня», «Про що розповідає старенька хата» |
4 |
Я і мистецтво (традиційне й професійне) |
Декоративно-прикладне мистецтво. Плетіння, вишивка, ткацтво, килимарство., кераміка, мереживо |
«Одягни вишиванку», «Мережила скатертину», «Із замуленого джерела води не нап’єшся» |
5 |
Я і ти (члени родини, друзі, товариші) Я і ми (родина, класний колектив, народ,людство) |
Родина, родовід. Мати –берегиня роду. Домашні обов’язки. Норми народної моралі. |
«Любить людей мене навчила мати», «Люди, з яких я беру приклад» |
6 |
Я як особистість |
Світ захоплень. |
«Пізнай самого себе», «Не одяг прикрашає людину, а добрі справи» |
8. З проблемного питання по оформленню календарно-тематичного планування користуватися Методичними рекомендаціями МОН України щодо викладання предметів суспільно-гуманітарного спрямування у 2014-2015 н.р.
Підготувала Коваленко О.П., методист ПОІППО