Субота, 27.04.2024, 01:13
Вітаю Вас Гість | Реєстрація | Вхід



Меню сайту
Категорії розділу
розробки уроків [4]
Вхід на сайт
Пошук
Друзі сайту
  • Create a free website
  • uCoz Community
  • uCoz Textbook
  • Video Tutorials
  • Official Templates Store
  • Best Websites Examples
  • Статистика

    Онлайн всього: 1
    Гостей: 1
    Користувачів: 0

    На допомогу учителю

    Головна » Файли » На допомогу учителю » розробки уроків

    Урок 3. 6 клас.Тема: Усний переказ розповідного тексту з елементами опису приміщення.
    14.11.2014, 10:12

    Мета: Повторити вивчене про типи мовлення, з’ясувати особливості опису приміщення, розвивати навички зв’язного викладу розповідного тексту з елементами опису приміщення, виховувати культуру мовлення, естетичні смаки.

    Цілі уроку:

    Учні повинні знати:

    - відомості про типи мовлення;

    - особливості опису приміщення.

    Учні повинні вміти:

    - самостійно визначати структурні елементи опису приміщення;

    - усно переказувати текст - розповідь з елементами опису приміщення;

    - складати зв’язне висловлювання відповідно до ситуації спілкування.

    Тип уроку: Розвиток зв’язного мовлення.

    • : Тлумачний словник, ілюстрації із зображенням інтер’єрів, картки з текстами для усного переказу.

    Випереджувальне завдання:

    Повторити про типи мовлення, їхні ознаки.

    Методи та прийоми: Бесіда, спостереження учнів над мовою, усне переказування, усне зв’язне висловлювання.

    Хід уроку

    1. Організаційний момент.
    2. Перевірка домашнього завдання.

    Бесіда про типи мовлення (один учень відповідає, інший аналізує відповідь за планом).

    • Чи розкрито тему?
    • Чи викладався матеріал зв’язно, правильно, послідовно?
    • Чи потребує відповідь доповнення, уточнення?
    • Чи ілюструвалися теоретичні положення прикладами? Наскільки вдалими були приклади?

    Загальна оцінка відповіді товариша.

    (Учитель коментує аналіз відповіді й виставляє оцінки обом учням).

    1. Актуалізація опорних знань.

    1)Послухайте уривки. Що об єднує їх? Із яких вони творів?

    а) «Миколка, Прокопів хлопчик гарнесенький був: сумирненький, соромливенький, млявенький, як дівчинка. Та ще ж такий чорнобривенький, білолиценький, носок невеличкий, щічки круглесенькі, ще й чубок кучерями» (А.Тесленко).

    б) «Ліс ще дрімає в передранішній тиші… Непорушно стоять дерева, загорнені в сутінь, рясно вкриті краплистою росою. Тихо навкруги, мертво… Ліс ще дрімає, а з синім небом уже щось діється: воно то зблідне, наче від жаху, то спахне сяйвом, немов од радощів» (М.Коцюбинський).

    2)Бесіда.

    - Які види описів ми вже вивчали?

    - Що таке портрет, пейзаж?

    - А як називається опис приміщення?

    - З’ясуйте за тлумачним словником лексичне значення слова інтерєр.

    - Це однозначне чи багатозначне слово?

    - Яке воно за походженням?

    - Назвіть орфограми у слові.

    Інтер’єр– 1) архітектурно та художньо оздоблена внутрішня частина будинку, приміщення; 2) картина, малюнок тощо, на яких зображено внутрішню частину якого–небудь приміщення.

    1. Повідомлення тами уроку. Мотивація навчальної діяльності. Цілевизначення (запис у зошити теми уроку).
    • Для чого потрібно вміти описувати приміщення?
    • Що ми маємо з’ясувати на уроці?
    • Що ми зможемо робити практично після цього уроку

    (Учні формулюють цілі уроку.)

    1. Опрацювання навчального матеріалу.
    2. Спостереження.
    • Прочитайте тексти. До якого стилю мовлення належить кожен із них? Доведіть думку. Де може бути використаний перший текст, а де – другий?

    (Школярі читають, учитель демонструє ілюстрації).

    1. «Завітаймо в будинок Франків, що у Нагуєвичах. У хаті дві кімнати – долішня і світлиця. Зайдімо до долішньої кімнати. Тут привертає увагу велика піч, у якій палили дровами і готували їжу. На печі спали діти, часто вигрівалися хворі.

    Посередині кімнати стоїть довгий дерев’яний стіл. Навколо нього збиралась уся сім’я Франків. Біля столу – ослін, на якому сідали, а в разі потреби приставляли його до лави, що стоїть уздовж стіни, і робили постіль. Поряд зі столом, ближче до стіни, є мальована скриня для святкового одягу. У такій скрині складали доньці придане. У миснику, під стіною біля дверей, начиння для щоденного вжитку, біля нього лошак і цебер, у якому прали білизну або мили посуд. На центральній стіні рядочком – образи.

    Від східної до західної стіни тягнулись дві гряди, на які господиня клала поліна, щоб просихали, сушила білизну, коли йшов дощ.

    Під грядами біля запічка дощане ліжко, покрите веретою. Між ліжком та піччю висить дерев’яна колиска. Вона високо від землі – щоб дитині було тепло. Колиска прив’язана до гака, вбитого у стелю. Колисати було зручно і з постелі, і з печі» (В.Бонь, М.Оркуш).

    1. «До нори вели двері: круглі-круглісінькі, мов ілюмінатор на кораблі, ще й пофарбовані в зелений колір. Якраз посередині на тих дверях сяяла кругла ручка з жовтої міді. Відчинялися вони до передпокою, схожого на невеличкий – і дуже вигідний – тунель: ніякого тобі диму і чаду. Кахляна підлога вистелена килимками, скрізь поліровані стільці, а в обшитих панелями стінах безліч кілочків для капелюхів та плащів – цей гобіт полюбляв вітати гостей. У самому туне лику чи то передпокої теж були двері, чимало маленьких круглих дверей. Спочатку, як увійти, вони траплялися лише з лівого боку, проте трохи далі гість бачив двері вже обабіч. Нашому побітові не доводилося пихкати, чалапаючи сходами на другий поверх, бо все у нього: спальні, ванні кімнати, льохи, комірчини (безліч комірчин), гардероби, кухні, їдальні – було розташоване на одному поверсі, власне, при тому самому туне лику-передпокої. Найкращі кімнати були, звісно, ті, що з лівого боку (як увійдеш), адже тільки вони мали глибоко посаджені круглі вікна, які дивилися на гобітів садочок та на луки, що потроху спускалися ген аж до самої річки» (Джон Р.Р.Толкін).
    • Знайдіть у першому тексті діалектичні слова, з’ясуйте за словником їх значення. Яка роль їх у тексті?
    • Що «розповів» опис приміщення про мешканця (текст 2)? Знайдіть слова, які «оживляють» текст.
    • Яка різниця між діловим та художнім описом? З якою метою в художніх творах використовуються описи приміщення?

    Учитель підсумовує сказане школярами:

    У діловому описі не виражається ставлення автора до описуваного. Мета такого тексту – точно, конкретно проінформувати про предмети, їх розташування. Мета художнього опису – не тільки розказати про приміщення, а й передати ставлення до нього та до людей, які там мешкають чи працюють.

    • Чи помітили ви, як будується текст-опис приміщення, на що звертається увага? (У тексті-описі приміщення розповідається про предмети, які знаходяться в приміщенні, про місце їх розташування, ознаки цих предметів).

    2. Словникова робота.

    • Запишіть слова. Поясніть орфограми. Чому саме ці слова ми записали?

    Посередині, справа, зліва, вгорі, близько, поруч, недалеко, поряд із.

    Доберіть синоніми до слова знаходиться.

    1. Аналіз текстів.

    Учитель на дошці, а учні у зошитах креслять таблицю:

     

    Де?

    (Місце розташування предметів)

    Що?

    (Назви предметів)

    Яке?

    (Ознаки предметів)

     

     

     

     

    Учитель пропонує школярам визначитися, який текс вони б хотіли проаналізувати й переказати. Текст, який обрала більшість, буде аналізуватися спочатку колективно, а потім самостійно (індивідуально). Ті учні, які вирішили аналізувати інший текст, працюють самостійно (можна запропонувати школярам об’єднатися в групи).

    1. Усне переказування тексту школярам.
    2. Ситуативне завдання. Уявіть, що вам довелося побувати в казковому палаці. Опишіть його так, щоб слухачі могли уявити «побачене» вами.
    1. Рефлексія навчальної діяльності
    • Що ми робили на уроці?
    • Які типи мовлення вам відомі?
    • Назвіть відмінності між розповіддю, описом і роздумом.
    • Які особливості тексту-опису приміщення?
    • Як ми працювали?
    • Чи задоволені ви результатами своєї роботи?
    • Чи досягли поставлених цілей?
    1. Оцінювання
    2. Домашнє завдання

    Написати (на чернетці) переказ тексту, над яким працювали на уроці.

    Категорія: розробки уроків | Додав: Olga
    Переглядів: 3443 | Завантажень: 0 | Рейтинг: 3.0/1
    Всього коментарів: 0
    avatar