Четвер, 28.03.2024, 17:26
Вітаю Вас Гість | Реєстрація | Вхід



Меню сайту
Категорії розділу
розробки уроків [4]
Вхід на сайт
Пошук
Друзі сайту
  • Create a free website
  • uCoz Community
  • uCoz Textbook
  • Video Tutorials
  • Official Templates Store
  • Best Websites Examples
  • Статистика

    Онлайн всього: 1
    Гостей: 1
    Користувачів: 0

    На допомогу учителю

    Головна » Файли » На допомогу учителю » розробки уроків

    Урок 2. 5 клас. Тема: Казка Івана Франка «Фарбований Лис».
    12.11.2014, 23:56

    Мета: Ознайомити учнів із життям Івана Франка; опрацювати зміст казки «Фарбований Лис»; розвивати навички виразного читання й переказування художнього тексту; вчити учнів аналізувати художній образ, формувати власне ставлення; дати загальне уявлення про літературну казку, спільне та відмінне від народних казок.

    Цілі уроку:

    Учні повинні знати:

    • низку проблем, які будуть вирішуватися при вивченні теми;
    • основні факти про дитячі роки І.Франка;
    • зміст казки «Фарбований Лис»;
    • імена головного та другорядних героїв твору;
    • зміст поняття «літературна казка».

    Учні повинні вміти:

    • розповідати про дитинство письменника;
    • виразно читати й переказувати казку «Фарбований Лис»;
    • самостійно визначати головну думку твору;
    • відповідати на запитання підручника;
    • аналізувати художній образ;
    • давати оцінку поведінці героя;
    • розрізняти народну й літературну казку;
    • доповнити запропонований учителем перелік цілей уроку власними.

    Випереджувальне завдання:

    Прочитати вдома казку І.Франка «Фарбований Лис».

    Обладнання: Портрет І.Франка, ілюстрації художників до казки, малюнки учнів до казки.

    Тип уроку: Урок – спостереження.

    Епіграф:

    До нього не заросте народна стежка,

    до нього приходитимуть все нові покоління.

    М.Тихонов

    Під ілюстраціями до казки надпис: «Слова ласкаві, а діла лукаві».

    (Народна мудрість)

    Хід уроку

    1. Організаційний момент.
    2. Мотиваційний етап.

    З'ясування емоційного стану учнів, їх готовності до уроку (на заздалегідь підготовлених картках учні графічно позначають свій настрій: ☺- настрій прекрасний, ☼ - гарний настрій, *- настрій не дуже гарний, ♦ - повністю готовий до уроку, ♥ - частково готовий до уроку, ?- не готовий до уроку).

    • Актуалізація суб’єктного досвіду учнів (бесіда про знайомі казки І.Франка, враження від них).
    1. Повідомлення теми, мети уроку.
    2. Цілевизначення та планування навчальної діяльності. З’ясувати зміст терміна «планування», аналіз цілей уроку, доповнення їх власними; ознайомлення з планом діяльності.
    3. Опрацювання навчального матеріалу.

    1) Учитель (вступне слово): коротка розповідь про дитинство І.Франка, збірку «Коли ще звірі говорили», з’ясування рівня ознайомлення учнів із казками, що ввійшли до неї; коментування епіграфа уроку).

    2) Опрацювання змісту казки «Фарбований Лис».

    • ) Виразне читання й переказування змісту твору:
    • від початку до слів «Але тут біда!» виразно читає вчитель;
    • далі учні переказують зміст від слів «…Треба було хоч на коротку хвильку вискочити на вулицю…» до слів «Лис Микита був урятований»;
    • від слів «…Урятований, але як!» до слів «Ой, та й страшно ж !» учні читають текст мовчки;
    • далі зміст казки до кінця або переказує вчитель або виразно читають учні.

    б) З’ясування вражень від прочитаного і прослуханого (технологія «Мікрофон»):

    • Мені запам’ятався епізод …
    • Я не схвалюю вчинок Лиса (чи схвалюю), бо…
    • Лис показав себе на торговиці …
    • Лисові вдалося обдурити звірів, бо…
    • Лис був царем (яким?)…
    • Я б доповнив казку таким епізодом…
    • Мені сподобалося в казці…
    • Я б порадив Лисові …
    • ) Переказ послідовності розгортання подій (одночасно учні дають назви епізодам):

    - Лис Микита на торговиці;

    - У діжці з фарбою;

    - Страшне чудовисько;

    - Перелякані звірі;

    - Лис Микита проголошує себе царем;

    - «Справедливе» полювання Лиса;

    - Свято в лісі;

    - Ганебний кінець походеньок Лиса.

    1. Бесіда за запитаннями:

    - Поясніть, як одна подія зумовлює іншу;

    - Хто є головним, а хто другорядним героєм казки?

    - Що І.Франко хотів сказати своїм твором?

    - Кого і за що він висміяв? Доведіть своє твердження.

    - Яка головна думка твору?

    1. Групова робота над змістом твору.

    Клас ділиться на 4 групи, кожна отримує завдання (можна здійснити жеребкуванням):

    1 – а група: Підготувати рольове читання казки від слів «Тоді Лис перший заговорив до них ласкаво…» до слів «…Та за таким царем ми проживемо віки вічності, мов у Бога за дверима».

    2 – а група: Підготувати за картиною, де намальований Лис Микита на троні, розповідь за таким планом:

    • Який епізод казки відобразив художник?
    • Як змальовано вовків та ведмедів? Зачитати цитати.
    • Як художник передав радість лисичок? Яке на них вбрання? Зачитати цей епізод казки. Чим він закінчився?
    • Доберіть з тексту слова, якими можна було б підписати цю картину.

    3 – я група: Пояснити значення стійких словосполучень із казки «Фарбований Лис» (можна користуватися фразеологічним словником):

    • Лис Микита «не раз у білий день вибирався на полювання й ніколи не вертався з порожніми руками»;
    • На торговиці стояв «клекіт такий, якого наш Микита і в сні не бачив, і в гарячці не чув»;
    • Побачивши псів, «наш Микита скрутився, мов муха в окропі»;
    • Лис «розгорнув листя, зарився в ньому з головою і заснув справді, як по купелі».

    4 – а група: «Усне малювання» епізодів казки, дібрати до них з твору підписи.

    1. Представлення виконаних робіт – своїх проектів. Присутні можуть поставити свої запитання групі або доповнити своєю інформацією. Оцінювання роботи  кожної групи.

    3) Словникова робота.  Пояснення змісту та запис висловів у зошити: «не могли доїхати кінця», «витягали сало, аж око в’януло», «пізнався, як на фарбованім лисі».

    4) Колективне складання характеристики Лиса Микити.

    - Чому він став гордий? Розкажіть про спосіб життя Лиса.

    - Що, на вашу думку, допомогло Лисові врятуватися від собак – фортуна чи кмітливість?

    - Чому Лисові вдалося так легко обдурити лісових звірів?

    - Що в їхньому житті змінилося під час царювання Микити?

    - Чи згодні ви, що він був справедливим царем? Який ,на вашу думку, цар справедливий?

    - Чому звірі не прогнали Микиту, а розірвали на шматки?

    - Чи є в Лиса Микити позитивні риси?

    1. Технологія «Мікрофон»: відповіді на запитання підручника. Свій виступ кожен закінчує словами: «А ще я хочу дізнатися, що думає про це Сашко…Оля…»

    6) Творчі завдання (кожна група делегує для цього своїх представників – 1 – 2):

    - Доведіть, що до вчинку Лиса Микити можна застосувати прислів’я «Брехнею весь світ обійдеш, а назад не вернешся»;

    - Наведіть і запишіть інші прислів’я, які характеризують Лиса Микиту;

    Висловіть (намалюйте) своє ставлення до Лиса Микити та його вчинків.

    7) А тим часом інші учні працюють із текстом казки – відшукують цитати до відповідних рис Лиса Микити й заносять їх до таблиці:

    1. Звіти про виконану роботу. Оцінювання.
    2. Зясування алегоричної сутності образу Лиса. Учні пригадують, що таке алегорія, доводять, що образ Лиса є алегоричним.
    3. Робота з підручником: з’ясування відмінностей між народною та літературною казкою.

    Учні працюють у парах: один виписує зі статті підручника все, що стосується народної казки, інший – літературної. Потім записи зіставляються й переносяться до таблиці:

    Перевірка записів.

    1. Колективне зясування спільних рис народних та літературних казок (фантастичний зміст, діють боги, богатирі, тварини й фантастичні істоти). Здебільшого герої казок вирушають на пошуки щастя, правди, скарбів, кращого життя; у казці добро завжди перемагає зло.
    1. Рефлексія та оцінювання діяльності.

    Аналіз досягнення поставлених на початку уроку цілей:

    • Чи сподобався проведений урок?
    • Якщо так, то чим саме?
    • Якщо ні, поясни, чому?
    • Після уроку я зрозумів, що…
    1. Домашнє завдання. Дібрати запитання для вікторини про життя і творчість І.Франка, усно дати характеристику образу Лиса Микити.

     

    Категорія: розробки уроків | Додав: Ludmila
    Переглядів: 3987 | Завантажень: 0 | Рейтинг: 0.0/0
    Всього коментарів: 0